اگر بخواهیم مختصر و مفید بگوییم، تجربه کاربر یا User Experience یا به طور مختصر UX به هرگونه احساساتی که کاربران هنگام استفاده از یک محصول دارند گفته می شود. اگر به اصطلاح “تجربه کاربری” توجه کنیم و به خوبی در دو کلمه “تجربه” و “کاربر” عمیق شویم به خوبی متوجه تعریف این اصطلاح خواهیم شد. تجربه کاربری اهمیت فراوانی دارد چرا که استفاده از محصولات مختلف را تضمین می کند. اگر کاربر هنگام تعامل با یک محصول احساس خوبی داشته باشد، احتمال اینکه مجددا از آن استفاده کند هم بالا می رود و برعکس اگر کاربر هنگام کار با یک محصول احساس خوشایندی نداشته باشد، ولو آن محصول روی رفع یک نیاز کلیدی کاربران هم تاکیده کرده باشد، آن محصول را کنار می گذارد و احتمال شکست آن محصول بالا می رود. پس اگر تا کنون تصور شما در خصوص تجربه کاربری تنها مواردی مانند بزرگ کردن فونت ها، جابجایی دکمه ها و… است بدانید که این موارد قطره ای از دریای پهناور تجربه کاربری هستند چرا که تعاملات یک کاربر با محصول بسیار فراتر از این موارد است و طی این دوره آموزش تجربه کاربری (UX) با تکیه بر مبانی علم تجربه کاربری، راز خلق محصولات موفق و ماندگار را خواهید آموخت. محصولاتی که با تکیه بر نیاز کاربران تولید شده اند، کاربران در مرحله به مرحله طراحی محصول همراه آن بوده اند و احساسات بسیار خوشایند و مثبتی نسبت به آن محصول دارند که نهایتا باعث ماندگاری و سودآوری آن محصول خواهد شد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید تجربه کاربری یکی از مهمترین مفاهیمی است که با زندگی انسان از دیرباز آمیخته شده است.انسانها از دیرباز با مفهوم تجربه کاربری درگیر بوده اند اما در عصر اخیر با توجه به فضای رقابتی میان کسب و کارهای مختلف و رشد مفهوم تجربه کاربر فزاینده بوده و کسب و کارهای مختلف سعی می کنند با ارائه تجربه کاربری بهتر و ایجاد تجربه های بهتر برای کاربران، طیف بیشتری از کاربران را جذب و نگهداری کنند.

 

چرا باید تجربه کاربری(UX) بیاموزیم؟

تا چند سال پیش،در مقایسه با امروز خبری از مفاهیمی مانند طراحی تجربه کاربری نبود و برای تولید یک محصول دیجیتال مانند یک اپلیکیشن و وبسایت تنها از سلیقه طراح یا پیشنهادهای توسعه دهندگان و برنامه نویسان استفاده می شد و تنها چیزی که کمتر در چرخه تولید یک محصول در نظر گرفته می شد “کاربران نهایی” محصول بودند، در واقع طراحان و توسعه دهندگان بر اساس مواردی که از طرف کارفرما مطرح می شد و سلیقه خودشان و تکیه بر محصولات مشابه و موجود به طراحی محصولات مختلف می پرداختند. اما با یک جستجوی کوچک در موتورهای جستجو و یا وبسایت های معتبر متوجه خواهید شد که این مفهوم به طور فزاینده ای در حال رشد می باشد و روز به روز به شرکت هایی که نیازمند بهبود تجربه کاربری محصولات موجود و ایجاد یک تجربه کاربری حرفه ای برای محصولات جدید هستند به صورت قارچ گونه ای در حال رشد است چرا که کسب و کارها به خوبی به این مساله واقفند که مهمترین عامل در چرخه حیات و بقای یک محصول “کاربران نهایی” آن محصول هستند چرا که آن ها هستند که قرار است بابت استفاده از محصول و خدمات آن هزینه کنند. طبیعی است که همچنان که تجربه کاربری روز به روز خواهان بیشتری دارد، نیاز به متخصصان این حوزه نیز روز به روز در حال رشد است و نیاز کسب و کارها به متخصصان تجربه کاربری هر روز بیشتر از قبل است.
علاوه بر این اگر علاقه مند به فعالیت در حوزه های کسب و کارهای دیجیتالی باشید سه حوزه عمده و پرطرفدار کسب و کارهای دیجیتال حوزه های توسعه و برنامه نویسی، مارکتینگ و فروش و طراحی هستند که اگر ذهنیت شما از خودتان به حوزه سوم بیشتر نزدیک است، طراحی رابط و تجربه کاربری می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد بنابراین می توانید روی یادگیری و آموزش تجربه کاربری وقت بگذارید.


منبع : http://ui-ux.org/product/ux-design-course/



تاریخ : دوشنبه 29 خرداد 1396 | 08:35 ق.ظ | نویسنده : مدیر | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پینگ پنگ
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات